söndag 25 december 2011

"Lilla stumpan"

Jag var på Bilprovningen i fredags, för att kolla tillståndet på min gamla pärla. Som en något tidig julklapp klarade den sig galant trots alla år på nacken.

Men det var en sak som gjorde mig väldigt fundersam.
På besiktningsstationen såg jag fyra män och två kvinnor som arbetade med bilarna. Två av männen, (sådär 50-60 år gamla), tyckte att det var helt okej att "tjafsa" med en kvinnlig kollega inför kunderna. De ville inte besiktiga vilka bilar som helst. De satt ner, trots kön utanför, för att titta på en av tjejerna när hon kollade igenom en bil och kommenterade hennes arbete hela tiden. Dessutom kallade de henne för "lilla stumpan" högt och tydligt.

Byt kön på tjejen, som var i tjugofemårsåldern, och sätt en man i samma ålder där. Skulle de verkligen kalla honom för "lilla gubben" så att kunderna hör dem? Skulle de behandla en manlig, men jämnårig kollega på samma sätt?

Min generation män och de i generationen precis över, har en del att arbeta med. (Jag generaliserar nu, men nog finns det många det stämmer på?)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar