torsdag 29 december 2011

"Min" doktor

Idag läste jag en artikel i UNT som handlade om forskningsresultat och bröstcancer: Strålning skadar kranskärl. När jag läste den kände jag mig ändå lite glad över att min cancer åtminstone sitter på höger sida. Alltså behöver jag nog inte fundera på förträngningar i kranskärlen. Däremot är jag helt övertygad om att man kan drabbas av problem efter strålning oavsett var man har fått den. Det skulle jag gärna vilja veta lite mer om.
Läkaren i artikeln, Greger Nilsson, är "min" doktor. (skrev hon stolt!).
Efter diverse trassel under semesterperioden i somras, har jag fått tillbaka honom nu. Det är så vansinnigt skönt att ha samma läkarkontakt så långt det är möjligt. Under eländet i somras träffade jag olika läkare hela tiden. Jag var tvungen att berätta min historia om och om igen. Det hände att läkaren inte ens förberett sig genom att läsa min journal. När smärtan i bröstet och axeln var som värst och ingen förstod, åkte jag till akuten för att få hjälp. Akutläkaren tog mig definitivt inte på allvar. Jag skulle gå till en sjukgymnast och "sluta springa till en massa olika läkare". I journalen har han skrivit att han palperade bröstet, trots att han inte ens rörde mig. (Åh, jag känner hur ledsen och ilsken jag blir bara jag skriver om det.) Efter många om och men fick jag träffa en läkare som trodde på mig när jag beskrev smärtan. Han skrev ut en medicin som hjälpte på några timmar. Då hade jag haft ont i nästan tio månader.

Men nu är Greger Nilsson min läkare och han tar mig på fullaste allvar. Det är skönt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar