lördag 10 december 2011

Rumpnissar och tant Fester

Inte vet jag hur många kvinnor som slarvar likt mig? Men ibland händer det att jag inte orkar sminka av mig på kvällarna. Igår var det en sådan kväll. I morse hade jag bråttom till frukostbordet och veckans melodikryss, så jag missade spegeln och därmed sanningen. Jag såg tydligen förskräcklig ut, för till och med Janne som brukar vara ganska snäll, sa att jag såg för j-lig ut. Inne på toaletten konstaterade jag att onkel Fester i familjen Addams fått en fru.
De dagar jag går hemma blir det oftast inget smink. Då har jag inte heller någon mössa eller sjal på huvudet som döljer skalligheten. Eftersom jag inte tappat allt hår så ser det ganska "tofsigt" ut på sina ställen. Astrid Lindgrens rumpnissar är snarlika och de är inte jättesöta.
Självförtroendet får sig en knäck av det här. Jag tycker att många tittar, jag tycker själv att jag är ful och tankarna börjar rusa.
Hur kan Janne stå ut med den här situationen? Han får göra så mycket mer här hemma nu när jag inte orkar. Men inte nog med det! Hans fru ser bedrövlig ut, och få kan tro att det är samma person han gifte sig med för drygt tjugo år sedan.
Jag har blivit så skör. Om någon petar på mig vid fel tillfälle går jag sönder. Ibland tål jag skoj om hur jag ser ut, ibland brister jag. Usch!

2 kommentarer:

  1. Ibland passar klyschor ovanligt bra, för jag är nog som de flesta. Kommer sällan ihåg exakt hur en människa ser ut, däremot minns jag väldigt väl hur de är. Och du är bra!
    kram Tina

    SvaraRadera
  2. Mmm.. så är det nog för många. Du är otrolig på att peppa mig. Tack för de fina orden jag fick via facebook.
    Kram tillbaks!

    SvaraRadera